TRYGG E-HANDEL!
Detta köp regleras av följande standard försäljningsvillkor för konsumentköp av varor över internet. Följande köpvillkor gäller för onlineförsäljning på https://hugna.se och gäller för privatkunder som är över 18 år och bosatta i Sverige. Konsumentköp över internet regleras i huvudsak av avtalslagen, konsumentköplagen, marknadsföringslagen, ångerrättslagen och e-handelslagen samt lagen om distansavtal. Dessa lagar ger konsumenten omistliga rättigheter.
Villkoren i detta avtal ska inte tolkas som att de begränsar de lagstadgade rättigheterna, utan anger parternas viktigaste rättigheter och skyldigheter för handel.
AVTAL
Avtalet består av dessa försäljningsvillkor, information som lämnas i beställningslösningen samt eventuella särskilt överenskomna villkor. Vid eventuell konflikt mellan uppgifterna gäller vad som särskilt avtalats mellan parterna, så länge det inte strider mot tvingande lagstiftning.
Avtalet kommer också att kompletteras med relevanta lagbestämmelser som reglerar köp av varor mellan företag och konsumenter.
PARTERNA
Säljare
Företag: Interline Europe AS (Hugna.se)
Adress: Evjebekkveien 1, 1661 Rolvsøy, Norge
E-post:hej@hugna.se
Org.nr.: 922 558 949
Köparen är den konsument som gör beställningen och kallas i fortsättningen köparen.
Säljaren är den som tar emot och behandlar beställningar samt driver nämnda företag och benämns i fortsättningen Hugna.
PRISER
Priserna som anges i webbutiken är inklusive moms. Information om de totala kostnaderna köparen ska betala, inklusive alla skatter (moms, tull, och liknande) och leveranskostnader (frakt, porto, fakturaavgift, emballage etc.) samt specifikation av de enskilda delarna i totalpriset, anges i beställningslösningen innan beställning.
INGÅENDE AV AVTAL
Avtalet är bindande för båda parter när köparens beställning har skickats till Hugna. Den ena parten är dock inte bunden av avtalet om det förekommit skriv- eller skrivfel i erbjudandet från Hugna, i beställningslösningen i nätbutiken eller i köparens beställning och den andra parten insett eller borde ha insett att ett sådant fel fanns.
BETALNING
Vid användning av kreditkort och betalkort som betalning kommer köpeskillingen att reserveras på ditt kort. Kortet debiteras samma dag som varan skickas från lager.
Kortbetalning
Din korttransaktion skickas krypterad genom Stripe, som är vår leverantör av kortbetalningslösning. Detta gör att du kan betala säkert utan att vara rädd för att dina kortuppgifter hamnar på avvägar. Vid betalning med kort uppge kortnummer, kortets giltighetstid, CVC-kod och för vissa kort även 3D Secure-koden.
Kortnummer lagras inte av Hugna efter att transaktionen är genomförd. Det totala beloppet för din beställning debiteras direkt på det konto som kortet är kopplat till.
Faktura
Vi erbjuder Klarna-faktura i samarbete med Klarna. Betalningsfristen är 14 dagar. Om du väljer att betala med faktura tillkommer inga extra kostnader om du inte vill förlänga betalningsfristen utöver 14 dagar. För att betala med faktura måste du ha fyllt 18 år, vara folkbokförd i Sverige och bli godkänd i den kreditprövning som görs vid köptillfället. Hugna lagrar inte personnumret i våra system.
En faktura skickas till dig via e-post innan vi skickar ut varorna. Vid försenad betalning skickas en betalningspåminnelse och/eller inkassomeddelande och lagstadgade avgifter kan tillkomma. Om betalning ändå uteblir skickas fakturan till inkasso och ytterligare kostnader tillkommer. Vid försenad betalning beräknas lagstadgad dröjsmålsränta.
Genom att välja Klarna faktura får du:
* Förtroende att handla utan att lämna ut din kreditkortsinformation
* Möjlighet att handla genom att helt enkelt ange ditt personnummer
* Möjlighet att se varan innan du betalar
* Handla enkelt, säkert och snabbt online
LEVERANS
Hugna levererar fraktfritt till alla landbaserade adresser eller platser där det finns broförbindelse i Sverige. Hugna kommer att ha leveransförbehåll för vissa områden där vi inte kan följa våra normala fraktpriser, eller kan leverera. Reservationen gäller även om du bor på en sträcka med avgiftsbelagd broförbindelse eller står utan broförbindelse eller kaj. Om du är osäker på om vi kan leverera till dig, skicka ett mail till:hej@hugna.se så hjälper vi dig.
Liten paketleverans
Försändelsen levereras hem till din dörr eller som ett servicepaket.
Du meddelas via SMS när paketet är på väg, om paketet levereras till dörren ringer chauffören 30-60 minuter innan leverans på kvällen.
Levereras vid dörren mellan 08-17 eller 17-21, baserat på postnummer.
Automatisk SMS-avisering när paketet är på väg.
Mottagaren kan bemyndiga transportör att på egen risk lämna paketet om du inte är hemma.
Önskat leveransdatum kan ändras när paketet spåras.
Max 35 kg per förpackning
Stora paket/Möbler
Alla möbler levereras på markplan, så kallad curbside, och inbärning och uppackning ingår inte.
VIKTIGT FÖR ALLA TYPER AV LEVERANSER
Mottagarens ansvar:
OBS! Vid mottagandet är det viktigt att försändelsen kontrolleras noggrant före mottagandet och att eventuella skador på förpackningar kontrolleras och markeras på förarens fraktsedel eller terminal.
Mottagaren ska kunna nås på det telefonnummer som transportör har fått.
Avbokning ska göras minst en (1) arbetsdag innan godset lastas på lastbilen.
Leverans sker så länge det finns en lagligt farbar väg. Inkluderar till exempel inte båtavgifter och specialfrakt från båten utan detta måste ordnas och betalas av mottagaren. Om du är tveksam om vi kan leverera till dig, skicka ett mail till vår kundtjänst: hej@hugna.se, så hjälper vi dig.
Det är viktigt att du är närvarande vid avtalad leveranstid. Om mottagaren inte är närvarande vid överenskommen leveranstid kommer varan att returneras till speditörens lokala lager. Lagerhyra debiteras samt extra kostnader för ny leverans. Detta kommer att faktureras till mottagaren. Om varor lämnas hos transportör till följd av att man inte kan ta emot varor tillkommer ytterligare lagringskostnader till följd av detta.
ANSVAR FÖR VARORNA
Ansvaret för varan övergår till köparen när varan övertas av köparen i enlighet med avtalet. Om leveranstiden har kommit och köparen underlåter att ta över en vara som ställs köparen till förfogande enligt avtalet, har köparen fortfarande ansvar för förlust av eller skada på varan.
ÅNGERRÄTT
Ångerrättslagen ger dig rätt att ångra ditt köp. Enligt svensk lag är ångerfristen satt till 14 dagar efter mottagandet av leverans. Ångerrätten förutsätter att du inom ångerfristen meddelar Hugna att du önskar utnyttja ångerrätten. Hugna erbjuder alla kunder 30 dagar begränsad ångerrätt.
30 DAGARS STRESSFRI RETUR
Vi på Hugna är upptagna av att ge våra kunder den bästa köpupplevelsen vi kan erbjuda. Men vi vet också att det ibland kan hända saker som inte gick enligt planerna. I sådana fall har vi tagit fram ett enkelt och stressfritt retursystem som hjälper dig!
HUR DET FUNGERAR
Lägg beställningen
Du kan ändra eller avbryta din beställning gratis (om beställningen inte har lämnat vårt lager)
Ta emot produkten (Vi rekommenderar att du behåller originalemballaget tills du är säker på att du inte vill returnera produkten)
Efter att du fått produkten har du 30 dagar på dig att returnera den (se villkoren nedan)
Om du vill utnyttja din ångerrätt behöver du bara kontakta oss här, så ordnar vi resten åt dig!
VILLKOR FÖR RETUR
FRI RETUR
Om produkten har en defekt
Om fel produkt har skickats
RETURAVGIFT
20% varuvärde debiteras om förpackningen är OK och produkten är OK
25% varuvärde debiteras om förpackningen INTE är OK och produkten är OK
50% varuvärde debiteras om förpackningen INTE är OK och produkten INTE OK
Alla utgifter för frakt, returhantering och ompaketering ingår i dessa lagringsavgifter.
ÅTERBETALNING
Efter att vi har tagit mottagit produkten i retur, vänligen ge oss 1-2 arbetsdagar för att inspektera produkten och därefter genomföra återbetalning av pengarna baserat på produktens skick.
Det är därför en bra idé att vika ihop förpackningen och spara den tills du har bestämt dig för att du vill behålla produkten.
Vid ångrande av köpet betalar köparen kostnaden för att transportera varan tillbaka till oss.
Om du inte vill leverera varan själv eller själv betala fraktkostnaden direkt till transportören kan vi erbjuda en lösning där vi står för returkostnaden enligt följande regler:
VIKTIG
Vid utnyttjande av ångerrätten betalar köparen minst 20% av produktens totala värde för att täcka fraktavgifter tillbaka till Hugna, samt eventuella merkostnader som kan uppstå på vissa platser. Kostnaden dras av när vi betalar tillbaka varans värde till dig.
För att ångerrätten ska gälla måste varan returneras till Hugna i samma skick som då den levererades. Om du använder eller undersöker föremålet/varorna på ett sätt som går utöver vad som är nödvändigt för att fastställa föremålets art, egenskaper och funktion och detta innebär att föremålet sänks i värde, kan Hugna dra av ett belopp motsvarande värdeminskningen i köpeskillingen som återbetalas.
Om du vill returnera produkten, kontakta Hugna och meddela att du vill använda dig av ångerrätten. Detta kan göras på Hugna.se genom att fylla i ett returformulär, eller kontakta kundtjänst påhej@hugna.se
Alla produkter ska returneras till Hugna senast inom 14 dagar efter att ha åberopat sig av ångerrätten.
Kundens ångerrätt upphör 30 dagar från den dag då kunden tar emot varan.
Köparen ansvarar för att transportera varan tillbaka till Hugnas lager eller till, av Hugna, utsedd samarbetspartner.
Hugna är skyldig att återbetala dig vad du har betalat för varan, detta inkluderar inte porto för försändelsen, expeditionsavgift, tullavgifter, hämtningsavgift m.m. motsvarande minst 20% av produktens totala värde.
Detta förutsätter att varan är i sådant skick att den inte kan anses ha tagit skada som minskar dess värde.
Produkten skickas tillbaka till Hugna i originalförpackningen.
Återbetalning ska ske inom skälig tid efter att Hugna mottagit returen från dig, eller dokumentation från dig på att du skickat tillbaka returen till Hugna.
Mer information om hur du utövar ångerrätten finns på ångerrättsformuläret (formulär finns här), eller så kan du skicka ett mail till:hej@hugna.se
GARANTI
Garanti som ges av Hugna eller tillverkaren ger köparen rättigheter utöver de rättigheter som köparen redan har enligt tvingande lagstiftning. En garanti innebär således inga inskränkningar i köparens rätt till reklamation och reklamation vid förseningar eller fel.
PERSONLIG INFORMATION
Om inte köparen samtycker till något annat kan Hugna endast samla in och lagra de personuppgifter som är nödvändiga för att vi ska kunna fullgöra skyldigheterna enligt avtalet. Personuppgifterna för köpare under 15 år kan inte erhållas om inte Hugna har samtycke från föräldrar eller vårdnadshavare. Köparens personuppgifter ska endast lämnas ut till andra om det är nödvändigt för Hugna att genomföra avtalet med köparen, eller i lagstadgade fall.
Hugna kan endast få köparens personnummer om det finns ett sakligt behov av säker identifiering och sådan insamling är nödvändig.
Om Hugna vill använda köparens personuppgifter för andra ändamål, till exempel för att skicka reklam till köparen eller information utöver vad som är nödvändigt för att fullfölja avtalet, måste Hugna inhämta köparens samtycke vid avtalets ingående. Hugna ska ge köparen information om vad personuppgifterna ska användas till och om vem som ska använda personuppgifterna. Köparens samtycke ska vara frivilligt och ges genom aktiv handling som exempelvis vid registrering till att motta nyhetsbrev.
Köparen ska enkelt kunna kontakta Hugna, till exempel via telefon eller e-post om han eller hon har frågor om Hugnas användning av personuppgifter eller om han eller hon vill att Hugna ska radera eller ändra personuppgifterna.
FORCE MAJEURE
Är vi förhindrade att leverera eller göra tvingad omleverans, eller blir en sådan leveransskyldighet orimligt betungande till följd av en arbetskonflikt eller någon annan omständighet som parterna inte kan kontrollera, t.ex. vid brand, strejk, krig, mobilisering eller oförutsedd militär värnplikt av liknande omfattning; rekvisition, beslag, valutarestriktioner, kravaller och upplopp, brist på transportmedel, allmän brist på varor, begränsning av tillgången på bränsle samt brister eller förseningar i leveranser från underleverantörer eller tillverkare som en till följd av sådana omständigheter som avses i denna paragraf, är Hugna befriad från allt annat ansvar än vid reklamation och kreditera det tillhörande köpeskilling för den defekta varan.
KONFLIKTLÖSNING
PARTERNA SKA FÖRSÖKA ATT LÖSA EVENTUELLA TVISTER I SAMRÅD. KÖPAREN UPPMANAS I ALLA SAMMANHANG ATT KONTAKTA KUNDTJÄNST FÖR ATT FÖRSÖKA KOMMA TILL ENIGHET. KÖPAREN KAN KONTAKTAALLMÄNNA REKLAMATIONSNÄMNDEN FÖR HJÄLP I ALLA EV. TVISTER MED HUGNA. OM EN LÖSNING INTE ERHÅLLS EFTER MÄKLING I ALLMÄNNA REKLAMATIONSNÄMNDEN TVIST AVSEENDE TOLKNING OCH TILLÄMPNING AV DESSA VILLKOR SKALL LÖSAS AV ALLMÄNNA REKLAMATIONSNÄMNDEN ELLER AV BEHÖRIG DOMSTOL MED SÄTE I FREDRIKSTAD, NORGE ALTERNATIVT I UDDEVALLA, SVERIGE.
KONTAKTINFORMATION
Om du har några frågor om Hugna.se’s integritetspolicy, de uppgifter vi har om dig, eller om du vill utöva någon av dina dataskyddsrättigheter, tveka inte att kontakta vår kundservicehej@hugna.se.
VI TAR ANSVAR
Hugna.se har som mål att ta ett socialt ansvar för hur miljön, och inte minst människorna runt omkring oss påverkas av de beslut som tas i företaget, samtidigt är vi tydliga med att det alltid finns något som kan förbättras.
DELA VÅR OMSORG
Våra riktlinjer uttrycker vår inställning till mänskliga rättigheter, människors säkerhet och hälsa samt det lokala samhället. Detta gäller alla produktionsplatser - nedan hittar du ett utdrag.
TA VARA PÅ MÄNNISKORNA
En del av vår uppförandekod säger att vi inte vill göra affärer med någon som använder barnarbete. Alla barn ska skyddas mot ekonomiskt utnyttjande. Vi vill att de ska ha möjlighet till utbildning och inte utsättas för något som kan skada deras fysiska, mentala, andliga, moraliska eller sociala utveckling.
Vi accepterar inte heller tvångsarbete eller användning av illegala restriktioner. Människor behöver rättvisa och tydliga kontrakt, och kroppslig bestraffning, psykiskt eller fysiskt tvång eller någon form av övergrepp eller förnedring av anställda är naturligtvis inte tillåtet.
Bland alla våra etiska normer lägger vi också vikt vid att undvika inblandning i någon form av diskriminering på grund av kön, religion, ras etc. Människor bör anställas utifrån sina arbetsförmågor och färdigheter.
Att ta hand om människor som sysslar med produktion innebär också att säkerställa en hälsosam arbetsmiljö. Vår uppförandekod dikterar lämplig sanitet, tillgång till dricksvatten och ett konstant fokus på arbetarnas säkerhet.
TA VARA PÅ MILJÖN
Vi vill att växthusgaserna ska reduceras till ett minimum. Därför förväntar vi oss att våra produktionsanläggningar producerar i enlighet med miljölagar och med den lokala miljön i åtanke. Produktionsavfall ska hanteras på ett miljöriktigt och säkert sätt och utsläppen från produktionen till den yttre miljön ska kontrolleras.
För att säkerställa att alla relevanta miljölagar efterlevs följer vi EU-direktivet REACH.
Senast uppdaterad: 15.e augusti 2022